Oud-leerling in de kijker
Sint-Jan Berchmanscollege - Collegelaan 1 - 3600 Genk - tel 089 57 40 00 - info@sjbgenk.be

SJB levert de eerste schoolinspecteur: Fabio Carzedda

Sinds 1 september hebben de secundaire scholen van Genk een wijkagent erbij. Een primeur want Fabio Carzedda (35) is de eerste schoolwijkagent van Vlaanderen. Als contactpersoon tussen politie en de scholen hoopt hij door zijn dagelijkse aanwezigheid snel te kunnen inspelen op de problemen waarmee scholen geconfronteerd worden. Fabio kan je daarom ’s morgens vaak voor ’t Koffiekoekje vinden. Redenen genoeg om deze goedlachse oud-leerling aan het woord te laten.

Fabio, wat is jou bijgebleven uit je collegetijd?

De laatste jaren zijn me vooral bijgebleven. Als persoon maak je een ontwikkeling door en je band met de leerkrachten verandert. Er heerste een familiale sfeer op school en dat vond ik fijn. Ik was vaak actief betrokken in het schoolgebeuren, zo heb ik de show van X-mos op poten gezet en heb ik de show mogen presenteren. Daarnaast vormde het schooltoneel een belangrijk onderdeel van mijn laatste jaar op het college. Over het schooltoneel kan ik wel een boek schrijven. We waren een hechte groep en kwamen vaak elke dag samen, zeker in de paasvakantie. In de namiddag mochten we zelfs de lessen ‘skippen’. Ik weet nog heel goed dat men zei dat je in een zwart gat terechtkomt als toneel wegvalt. Als 17-jarige besef je dat natuurlijk niet. Ik had een speciale rol in de voorstelling Midzomernacht: ik had de eer om te mogen ‘strippen’. Alle meisjes van Lyceum en Regina Mundi waren natuurlijk dolenthousiast toen ik enkel een string op het podium droeg :-).


Welke richting volgde je op het college?

Economie-wiskunde. Ik herinner mij dat wij een hechte groep waren die alles bij de leerkrachten gedaan kregen. Enkele leerkrachten zoals meneer Aerts, Kellens en Vangenechten zijn mij zeker bijgebleven. Het laatste jaar kwam ik er met de hakken over de sloot door. Ik moet toegeven dat ik in het laatste jaar lui begon te worden. Als ik iets kon veranderen, dan zou het wel mijn studie-inzet geweest zijn. Ik was niet rijp genoeg om te beseffen hoe belangrijk school wel niet is. Nadien heb ik wel geleerd om te werken voor de dingen om het gewenste resultaat te behalen.


Welke studies heb je nadien gevolgd? Wist je meteen dat je agent wilde worden?

Thuis hebben ze mij gewoon altijd maar laten doen omdat ik goede punten haalde, maar na het college vond ik mijn weg niet. Ik had twee pogingen gedaan om verder te studeren, Marketing en Psychologie. Dat laatste was helemaal mijn ding, maar het onderwijssysteem in Maastricht lag mij niet. Veel vakken werden in het Engels gegeven en de nadruk lag op zelfstudie. Ik was misschien beter naar Leuven gegaan, maar ik had geen begeleiding van thuis uit. Jammer dat je belangrijke keuzes moet maken in je leven op een leeftijd waar je nergens staat qua ervaring. Ik verwijt mijn ouders niks, maareigenlijk zijn het de ouders die verder staan in het leven en die je in een richting kunnen duwen. Dat is nu wat ik voor ogen heb voor mijn kinderen, ik ga ze veel meer kunnen meegeven.


1 september was een spannende dag. Hoe kom je in deze functie terecht?

Ik wist altijd dat ik goed met mensen kon omgaan. Al van jongs af aan konden mensen bij mij terecht als ze een probleem hadden. Als politieagent ben je constant met mensen bezig, dus toen het niet wilde lukken met de studies, was mijn keuze snel gemaakt. Ik heb ondertussen al meer dan tien jaar ervaring en het werk ligt mij goed. Ik denk dat men voor deze functie bewust gerekruteerd heeft. Ik woon zelf in Genk dus ik weet daarom perfect wat het DNA van Genk is. 1 september was een spannende dag, ik was plots een mediafiguur.

Je bent niet zoals andere agenten. Wat houdt je taak precies in?

Ik ben de contactpersoon tussen de politie en de scholen. Het aanspreekpunt van leerlingen, leerkrachten en directie. Het is een proefproject dat zich voorlopig op de middelbare scholen richt. Het is de bedoeling dat ik laagdrempelig toegankelijk ben voor de problemen die zich voordoen. Voor de leerlingenbegeleiders ben ik ondertussen een bekend gezicht, ik werk daar nauw mee samen.

Hoe reageren de leerlingen als ze jou zien in je uniform voor de schoolpoorten?

De meeste jongeren reageren wel positief en sommigen komen zelfs goedemorgen zeggen. Natuurlijk zijn er altijd jongeren die onnozele vragen durven stellen. Je moet je ook niet autoritair gaan gedragen, je moet je net openstellen en aandacht hebben voor de jongeren. Zo probeer ik zelfs hun taal mee te spreken. Leerlingen kijken niet meer naar een politieagent of naar een leerkracht zoals 20 jaar geleden. Vroeger werd er streng opgetreden en kreeg je geen uitleg. Nu moet je je steeds verantwoorden.


    Over Sint-Jan Berchmanscollege Genk

    Het Sint-Jan Berchmanscollege staat synoniem voor kwaliteitsvol onderwijs en biedt een goed onderbouwde studiebegeleiding voor iedereen en studiebegeleiding op maat voor hoogbegaafde leerlingen en leerlingen met studieproblemen of leerstoornissen.

    De uitstekende slaagcijfers van onze oud-leerlingen in het hoger onderwijs en het feit dat velen van hen een verantwoordelijke functie opnemen in onze maatschappij zijn het beste bewijs dat het pedagogisch project dat we op onze school trachten te realiseren zijn vruchten afwerpt.

    Contact

    Sint-Jan Berchmanscollege
    Collegelaan 1
    3600 Genk
    tel 089 57 40 00
    fax 089 57 40 01
    info@sjbgenk.be

    Website by Brainlane